Tranzactiile imobiliare ar putea suferi un adevarat blocaj in prima perioada a anului viitor, prin punerea in aplicare a unei legi care spune ca, incepand cu ianuarie 2010, proprietarii de imobile nu vor mai putea vinde sau inchiria locuinte daca nu fac dovada, in momentul incheierii contractelor, ca detin si un certificat de performanta energetica. In Salaj, situatia este cu atat mai grava cu cat nu exista decat doua persoane atestate sa elibereze asemenea certificate, in conditiile in care in judet sunt aproape 100.000 de locuinte, din care, chiar daca nu exista statistici oficiale, tranzactiile sunt, anual, de ordinul miilor.
Certificat de performanta energetica, obligatoriu din 2010
Incepand cu ianuarie 2010 va intra in vigoare Legea nr. 372/ 2005, care presupune obligativitatea existentei unui certificat energetic, la incheierea unei tranzactii imobiliare. Procedura de obtinere a Certificatului energetic pentru o cladire presupune, in primul rand, o solicitarea facuta de proprietarul sau administratorul cladirii pentru intocmirea actului respectiv, efectuarea expertizei energetice a cladirii si intocmirea Certificatului energetic de catre un auditor energetic atestat. Pentru categoriile de cladiri care se construiesc, certificatul se elaboreaza prin grija investitorului sau proprietarului si se cuprinde in documentatia pentru receptia la terminarea lucrarilor. Pentru categoriile de cladiri care se vand sau se inchiriaza, certificatul se elaboreaza prin grija proprietarului si se prezinta la incheierea contractului de vanzare-cumparare, respectiv a contractului de inchiriere. Mai exact, proprietarului va avea obligatia de a-l prezenta, la notariat, in vederea incheierii contractului de vanzare-cumparare, in cazul vanzarii, sau la administratia fiscala pe raza careia se afla cladirea, in vederea inregistrarii contractului de inchiriere, in cazul inchirierii. Certificatul elaborat pentru cladirile noi se prezinta comisiei intrunite in vederea receptiei finale si se introduce in cartea tehnica a constructiei.